سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با آبشار لاتون گیلان

خرید بلیط هواپیما

آبشار لاتون یکی از بلندترین آبشارهای ایران به حدی است که برخی اعتقاد دارند که آن بلندترین آبشار یا بالاترین آبشار چهار فصل کشور است. این شهر از سه استخر طبیعی بزرگ و سه آبشار با ده متر فاصله بین آنها تشکیل شده است. در کل ارتفاع این آبشار حدود 170 متر تخمین زده می شود.

خرید بلیت هواپیما

آبشار لاتون در شهر آستارا واقع شده است. آستارا شهری مرزی بین کشور ایران و آذربایجان است که در شرق استان گیلان قرار دارد. می توان گفت آستارا در شمال غربی غربی ایران واقع شده است. آبشار لاتون در آستارا در 15 کیلومتری جنوب شهر و همچنین با اردبیل استان هم مرز است.

آبشار لاتون سرچشمه Espineh یا Espinas است ، با 2105 متر ارتفاع ، در رودخانه لاوندویل جاری می شود که رودخانه ای طولانی با هفده کیلومتر طول است. سرانجام در دریای خزر جاری می شود.

تقریباً شش کیلومتر از مسیر آبشار لاتون تا نزدیکترین روستا یعنی کوته کومه فاصله دارد. در این مسیر چندین چشمه آب گرم دیده می شود. پس از گذر از یک مسیر دشوار و پرتلاش ، آبشار لاتون سرانجام از راه دور ظاهر می شود.

پوشش جنگلی در مزارع اطراف آبشار لاتون بسیار متنوع است. گونه های مختلفی از درختان مانند آلو ، انگور ، گلابی ، فندق ، گردو ، مدبر مشترک و سیب وحشی وجود دارد. از جمله تنوع جالب حیوانات در این منطقه می توان به گرگ ، گراز و جوجه تیغی اشاره کرد.

کته جالب در مورد آبشار لاتون این است که ظاهر آن براساس فصل متفاوت است زیرا سطح آب آن به دلیل شرایط آب و هوایی در هر فصل به طور مداوم تغییر می کند. این باعث شده که مردم این آبشار فوق العاده را به عنوان یک آبشار چهار فصل در شمال غربی ایران بدانند.

همچنین لازم به ذکر است که قلعه ای در بالای آبشار وجود دارد که به آن اسپیناس نیز گفته می شود. با عبور از مسیری با کوهنوردی می توان به این قلعه رسید و از آنجا بازدید کرد. به همین دلیل است که آبشار زیبای لاتون همیشه مقصد جالبی برای آن دسته از گردشگران ، دوستداران طبیعت و کوه نوردان طبیعت است که به صورت حرفه ای با صخره نوردی اشغال شده اند.